Xbox Series X Mi Playstation 5 Mi? Hangisini Almalısınız? Bütün Teknik Detaylar ve Karşılaştırma. Sizler için bütün Xbox Series X ve PS5 özelliklerini detaylı açıkladık. Örneğin TFLOPs nedir, CU nedir hepsi bu yazıda bulunabilir. Bununla birlikte iki konsol arasındaki resmi donanım özellik farklarını da tablo halinde sizlere sunuyoruz.
Bu hafta Xbox Series X ve PlayStation 5’in teknik özelliklerini öğrendik. İki konsol şu ana kadar nasıl karşılandı? Görünüşte aynı işe yarıyorlar birisi X birisi 5 çok fark yok gibi görünüyor ama detaylara indiğimiz zaman satınalma fikrinizi değiştirecek bazı küçük farklar ver. Gelin teknik açıdan bu farkları inceleyelim.
Giriş yapmadan önce iki konsol için ekran yükleme sürelerini gösteren bazı karşılaştırmalar yayınlandı ama bunun gerçek müşteri deneyimi gibi olmayacağını da hatırlatalım. Hepsinden önce gelin teknik detaylara bir bakalım.
CPU
Bunlar, AMD’nin Zen 2 mikromimarisi kullanılarak oluşturulan iki özel CPU sürümü, üçüncü nesil Ryzen PC CPU’larına güç veren aynı mikromimaridir. Farklı olan iki konsol CPU’larının gücünü nasıl kullanıyor? Microsoft, Xbox Series X CPU’nun tek bir çekirdeğe bağımlı oyunlar için 3,8 GHz olarak sabitlendiğini ve eşzamanlı çoklu okuma yoluyla birden çok çekirdekten yararlanan uygulamalar için 3,66 GHz’e düştüğünü söylüyor.
Sony, PlayStation 5’in CPU ve GPU’larının her ikisinin de değişken bir frekansta çalıştığını söylüyor. Konsol, bir oyunun CPU ve GPU’ya koyduğu talebi sürekli olarak izleyecek ve frekansı buna göre ayarlayacaktır. Gücü ve soğutmayı dengelemeye yönelik bu yeni yaklaşım, sistemin her zaman tutarlı bir güç seviyesinde çalışması ve soğutmayı kolaylaştırması anlamına gelir.
GPU
CPU’da olduğu gibi, her iki konsol da aynı temel donanımın varyasyonlarını, grafik konusunda da özel bir AMD RDNA GPU’yu kullanır. RDNA, mimarinin AMD’nin en yeni grafik kartları olduğu Radeon DNA’yı temsil ediyor. Terafloplar açısından baktığımızda PlayStation 5’in 36’sında 52 işlem birimi var. Peki nedir bu Teraflops?
TFLOPS nedir?
Teraflop, bir işlemcinin matematiksel yeteneğinin bir ölçüsüdür. Her teraflop için işlemci saniyede bir trilyon kayan nokta hesaplaması yapabilir. Daha çok teraflop, daha fazla hesaplama gücü demektir. Daha fazla hesaplama gücü, daha yüksek grafikli kısımlarda, daha iyi görselin bir birine geçtiği kısımlarda daha rahat hesaplama anlamına gelir. Bu da kasma ve donma olmadan görüntünün akmasını sağlar. İki konsol arasında TFLOPs açısından çok küçük bir fark var ve bu büyük bir fark yaratmayacaktır.
CU nedir?
Bilgisayar birimleri veya CU’lar, grafik işlemci biriminin bir şeyleri hesaplamak için kullandığı küçük CPU kümeleri gibidir. Daha fazla CU, daha güçlü GPU anlamına gelir. Xbox Series X ve PlayStation 5 arasındaki CU’ları karşılaştırmak terafloplardan çok daha anlaşılır bir sonuç verecektir. PlayStation esasen bir Radeon RX 5700 grafik kartına eşdeğerken, Xbox Series X ise bir Radeon RX Vega 56’ya sahiptir. İki kartı karşılaştırmak için bir grafiği alt kısımda görebilirsiniz. Bu açıdan iki konsolun grafik gücü olarak nasıl sonuçlar vereceği oyunlar üzerinden anlaşılabilir. Yeşil olan Xbox Series X’tir. Turuncu olan ise PS5 grafik kartıdır. Elbette bire bir bu kartlar değil ama bu kartın konsola uyarlanmış halidir.
Xbox Series X ve PlayStation 5’teki özel GPU’ların performansı, nasıl kullanıldıklarına göre büyük ölçüde değişecektir. PlayStation 5, GPU ve CPU performansını bir kez daha isteğe bağlı olarak ayarlayabildiğinden, Xbox X Serisi daha güçlü olsa da, PlayStation 5 daha fazla inceliğe sahip olabilir.
Ram
Her iki konsol da 16GB GDDR6 bellek kullanılmıştır. PlayStation’ın bellek veri yolu 256mb yani Xbox’ın veri yolu olan 320mb’tan daha dardır, yani Xbox’ta daha fazla trafik şeridi vardır. Bu büyük bir fark yaratacak mı? Muhtemelen yaratmayacak. Farklı olan, bellek bant genişliğinin konsollarda nasıl işlendiğidir. PS5 belleği, kartta saniyede 448 gigabayt hızında çalışır. Xbox X Serisi 16GB belleğini iki bölüme ayırır. 560 GB / s hızında çalışan 10 GB “GPU optimum bellek” ve 336 GB / s hızında çalışan 6 GB “standart” bellek vardır. I/O işlemlerine ve çok fazla hız gerektirmeyen işlere daha yavaş standart bellek ayrılırken, GPU optimum belleği işleri güzelleştirmeye yöneliktir. Buradaki fark son kullanıcının yani oyuncunun farkedebileceği bir fark değildir. Geliştiricilerin işine yarayabilir.
Dahili Depolama
İşte büyük fark burada yatıyor. PlayStation SSD sürücüsünün hızlı olduğu bir gerçek. Çok hızlı. Xbox Series X’in SSD’sinin iki katı hızlı denilebilir. PS5’in SSD’si o kadar hızlı ki geliştiricilerin oyunların çok hızlı yüklenmesini önlemk için kendi içlerinde bir ayar yapmaları gerekeceği resmi olarak açıklandı.
PS5 Xbox Series X Kıyaslama
Özellikler | Playstation 5 | Xbox Series X |
CPU | AMD Özelleştirilmiş Zen 2 | AMD Özelleştirilmiş Zen 2 |
CPU Çekirdek | 8 | 8 |
CPU Frekans | 3,5 GHz | 3,8GHz |
GPU | AMD Özelleştirilmiş RDNA 2 | AMD Özelleştirilmiş RDNA 2 |
GPU Güç | 10,28 TFLOPs | 12 TFLOPs |
GPU CU | 36 | 52 |
GPU Frekans | 2,23GHz | 1,825GHz |
Ram | 16GB GDDR6 | 16GB GDDR6 |
Ram Bandwidth | 448GB/s | 560 GB/s |
Dahili Depolama | 825GB SSD | 1TB SSD |
Dahili Transfer | 5.5GB/s Raw | 2.4 GB/s Raw |
Dahili Transfer | 9GB/s Sıkıştırılmış | 4,8 GB/s Sıkıştırılmış |
Kaynak: Kotaku’dan Mike Fahey